Chief Happiness Officer

De Chief Happiness Officer stuurt medewerkers het bos in!

De CHO doet zijn intrede; de Chief Happiness Officer. Resultaat van wetenschap en compleet met literatuur en een opleiding. Hij/zij zorgt voor gelukkige medewerkers en werkt meestal vanuit P&O.  Een goede CHO-er stuurt medewerkers het BOS in. Bos; ontspanning, flinke wandelingen, verdwalen, wild spotten, … en dan ergens lekker lunchen in een bosrestaurant. Dat kan en het is vast goed voor het geluk van medewerkers. Maar het is niet wat ik bedoel. Het gaat over de naam van de afdeling en wat die afdeling doet, of zou kunnen doen en misschien zou moeten doen. Hoe heet de afdeling van de CHO, PZ; P&O; P,O&O;  HRM? Elke naam geeft weer iets aan in de ontwikkeling. En inmiddels gaat het ook over competenties en talenten. Talenten aanwenden om het doel van de organisatie te halen. Mens en talent als middel. Maar mensen hebben ook hun eigen doelen. En alle doelen samen tellen op tot het grote doel van de organisatie: marktaandeel, winst of aandeelhouders waarde. En steeds vaker ook maatschappelijke doelen ter ondersteuning van de bedrijfsvisie.

En hier zit een scharnierpunt in arbeidsrelaties waar het bos een rol speelt.

Want ooit draait het nog eens helemaal om: winst ter ondersteuning van de maatschappelijke doelen! Onzin? Ik hoop het niet.  Ik geloof niet dat medewerkers gelukkig worden van winst en beurswaarde, de bonus voor de directie, een bedrijfsovername, hoe nuttig het ook kan zijn. De omslag past in de trend en juist vandaag werd bekend dat Professor Harry Hummels wordt benoemd tot de eerste hoogleraar sociaal ondernemen aan de universiteit van Utrecht. Bedrijven worden platter, bedrijfsonderdelen en teams worden zelfstandiger en hebben directer contact met klanten. Organisaties worden vloeiender. Bedrijven worden meer onderdeel van de samenleving. Daar zit een link met geluk. Misschien klinkt dat nog paradoxaal vanuit het idee van winstmaximalisatie maar ik verwacht dat het maatschappelijke doel van een onderneming alleen maar in waarde gaat toenemen.  Misschien wel mede door toedoen van de CHO.

Terug naar de afdeling van de CHO. Bedrijven die meegaan in deze vernieuwing zijn horizontaal georganiseerd. Baas, medewerker en organisatiedoel komen steeds dichter bij elkaar door vernieuwing in leiderschap en vermindering van management lagen. Medewerkers zijn gecommitteerd aan het doel van de organisatie en leveren daar met hun talenten een Bijdrage aan. Een leidinggevende faciliteert de medewerkers in hun Ontwikkeling en de hiërarchie heeft al plaatsgemaakt voor Samenwerking binnen projectteams. De afdeling die deze manier van werken ondersteunt en stimuleert heet de afdeling B.O.S., Bijdrage, Ontwikkeling en Samenwerking.

Nederland kantelt, en de afdeling BOS speelt daar een stimulerende rol in. Door zaken anders te bekijken en te benoemen ontstaan nieuwe perspectieven. Verder kijken levert kansen op. Wil je daar eens over sparren en ontdekken wat deze visie oplevert neem dan contact op: post@gerardvanrijnsoever.nl of 0623-550670.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *