De geboorte van de nieuwe tijd. (2)

De geboorte van de nieuwe tijd. (2)

Verleden jaar december schreef ik een blog over hoop met als titel ‘de geboorte van de nieuwe tijd’. Nou…. wat een heftige weeën heeft 2020 voortgebracht. Corona zorgt voor verwarring, angst en ongerustheid. Ernst Bloch, (1880-1959) de filosoof van de hoop, zou dit benoemen als de vijanden van de hoop. Er is eind 2020 veel om de hoop te laten varen. Laten we er anders naar kijken.

Vanuit de kwantumtheorie bijvoorbeeld, daarin is iets een deeltje én een golf tegelijk. Ik las daarover een leuke column met een serieuze ondertoon van Guido van de Wiel in het tijdschrift voor coaching. Wij zijn een individueel deeltje in het heden en onlosmakelijk via ons DNA verbonden met de golf in de tijd van onze geschiedenis. Of iets invoelbaarder: We zitten als deeltjes in het stadion en reageren als een golf op de gebeurtenissen in de wedstrijd. En als losse deeltjes gaan we daarna samen een biertje drinken. Guido eindigt zijn column met: “Misschien is dat het wel: ten diepste zijn we deeltje en golf tegelijkertijd, maar sinds Covid-19 ervaren we nog met name dat we losse deeltjes zijn.”

Met dat beeld hebben we de hoop niet terug. Ik pak er nog iets bij: Die energie van anderen maakt, blijkbaar, dat we als een golf kunnen reageren. Wetenschappers van het Heartmath instituut hebben het elektromagnetisch veld gemeten bij mensen. Dat veld strekt zich als een driedimensionale donut uit vanuit het hart tot, jawel, anderhalve meter rondom. Horizontaal en verticaal. (Jentien Keijzer verhaalt daarover in een artikel op linkedin). Iedereen binnen die anderhalve meter interfereert met elkaar en dat voel je en dat beïnvloedt je, over en weer. De horizontale verbinding met de ander is er sinds de 1,5 meter maatregel niet meer. Geen invloed van anderen, alleen je eigen frequentie. We zijn teruggeworpen op ons zelf, teruggeworpen op alleen de verticale lijn. De lijn van hemel en aarde. Met onze ziel als verbindende schakel. En velen lopen nu met hun ziel onder de arm.

Eenzaamheid dreigt zonder de horizontale verbinding. Het is een cliché beeld maar we gaan door een dal, economisch en psychologisch. Én in onze verbinding met anderen, in liefde, alles staat onder druk. Niet iedereen accepteert zomaar deze nieuwe situatie. Het is druk in het dal. Is dit een nieuwe werkelijkheid? Bij sommigen implodeert het tot somberheid en depressie, bij een tweede groep explodeert het tot heftige ontkenning en/of heftige kritiek op de onterechte weg die naar het dal leidde. Bijna iedereen wil de helling waar we vanaf zijn gedonderd zo snel mogelijk weer begaanbaar maken. Discussies en polarisatie waar je maar kijkt. De vijanden van de hoop zijn duidelijk aanwezig en Ernst Bloch zag daarin voeding voor het fascisme.

“Eenzaamheid herstelt zowel de harmonie van het lichaam als die van de ziel.” Jacques-Henri Bernardin de Saint-Pierre

Even stilstaan. Hoe ga je om met jouw gevoel nu de ander niet meer in jouw donut interfereert? Gevoelens zijn er om gevoeld te worden. Niet om te ontkennen of te overschreeuwen. Hoe minder die ander fysiek aanwezig is in jouw veld hoe meer je je eigen gevoelens voor die ander kan voelen. Het zijn jouw gevoelens. Gemis geeft waarde aan iets wat daarvoor gewoon was. Zoek er de woorden bij, of beelden. Laat de kunstenaar in je spreken. Verbondenheid toont zich in aandacht en liefde. En dat kan er soms anders uitzien dan je verwacht. En laten we dan antwoorden met aandacht en liefde. De weg omhoog uit het dal zit ten diepste in ons zelf. ‘Presencing’ noemt Otto Scharmer van het Massachusetts Institute of Technology dat, vanuit een diep zelfbewustzijn aanvoelen wat nodig is. Welke toekomst wil geboren worden?

Eros, de god van de liefde, zoon van Aphrodite, was eenzaam. Overal waar hij kwam gaf hij liefde. Maar zelf was hij eenzaam. Aphrodite schonk hem een broer Anteros. Anteros strafte iedereen die geen liefde terug gaf. Laten we met hoop op pad gaan en laten we zorgen dat Anteros werkloos blijft!

Over Ernst bloch

Afbeelding: ‘Hope’ van George Frederic Watts, 1885, collectie Watts Gallery, Compton. Een tweede versie hangt in Tate Galery London.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *