Wat is jouw loopbaantotem?

Wat is jouw loopbaantotem?

Bijna iedereen kent de Disney film ‘the Lion King’. De film bevat veel voorbeelden die niet misstaan in een coachingspraktijk. Ik ben zeker niet de eerste die er over schrijft. In het verhaal neemt de wijze baviaan Rafiki de rol van coach op zich. Er komen teksten voorbij als: ‘remember who you are’, ‘I know what I have to do, but… going back means I have to face my past. I have been running from it for so long’ en ‘ the past can hurt. But, you can either run from it or learn from it’. Er is een innerlijke strijd voor nodig bij Simba om zijn plek in te nemen. Aan het eind van de film heeft Simba zijn plek in de ‘circle of live’ weer ingenomen. Met dank aan Rafiki. Een menselijk verhaal over innerlijke worsteling verteld in een dierenwereld.

“Remember who you are”, Mufasa in The Lion King

Zonder nadenken gaat Simba terug om zijn plek op te eisen. Hij geeft zijn luie leventje met Pumba en Timon er voor op. Hij treft een nare situatie aan (en uiteraard regen en bliksem en het is donker) Hij heeft geen strategie, wel een doel en makkelijk is het niet. Op een andere plek op aarde was ook Friedrich Nietzsche zich al bewust van de kracht van een doel getuige zijn uitspraak “Wie een waarom heeft waarvoor hij kan leven, kan bijna elk hoe verdragen.” ‘Strategie is van ondergeschikt belang. De laatste tijd wordt onder futurologen gesproken over de ‘purpose economy’ en ‘purpose driven work’ De term is gemunt denk ik door Aaron Hurst. In het Engelse woord ‘purpose’ zit zowel doel als betekenis. Maar het idee erachter is eigenlijk al heel oud. Je zou kunnen zeggen dat natuurvolken er al langer vorm aan gaven. Bij sommige Indianenvolken kreeg men een persoonlijk totem waarin de ‘purpose’ werd verwoord. Zoals in een andere Disney film: ‘Brother bear’, (bij ons thuis was die ook zeer populair bij de kinderen). De film speelt zich af in een Inuit gemeenschap in de tijd van de Mammoeten.

“Wie een waarom heeft waarvoor hij kan leven, kan bijna elk hoe verdragen”, Friedrich Nietzsche.

De hoofdpersoon in deze film, Kenai, is een ongeduldige jongeman met een kort lontje. Tijdens de ‘grote man wordings-’ ceremonie krijgt hij door de medicijnvrouw zijn totem uitgereikt. Een belangrijk moment. In het kleitabletje staat de afbeelding van een beer, symbool voor liefde. Daar kan hij als jongeling helemaal niets mee en hij is flink teleurgesteld. En als vervolgens blijkt dat een beer hun net daarvoor gevangen vis heeft meegenomen gaat hij op jacht naar de beer. Zijn broer Denahi kan hem niet stoppen. Kenai schreeuwt hem toe: “You really think love has anything to do with being a man? A man wouldn´t just sit here and do nothing.” En in die achtervolging, die overgaat in een queeste ontmoet hij liefde, maar anders dan gedacht.

Wordt het leven lichter als je een doel hebt?

Twee verhalen die leiden naar het ontdekken van je doel in het leven. En in beide verhalen komt terug dat je daarmee ook anderen dient. Daarmee lijkt de ‘purpose economy’ een nieuwe impuls voor een heel oude gewoonte. Jouw persoonlijk ontwikkeling wordt dienstbaar aan je omgeving. De totem van Simba zou waarschijnlijk verwijzen naar leiderschap, iets wat hij in eerste instantie afwijst als hij aan zijn rechtmatige plek wordt herinnert. Kenai wijst liefde af om het vervolgens te ontdekken. Wat zit er bij jou wat je afwijst, waar je moeite mee hebt en wat je eigenlijk moet omarmen om jouw plek in te nemen? Makkelijker wordt het niet; Ik weet het, bevredigender wel.

Een sluimerend gevoel van onbehagen, een onbestemd verlangen, herhalende situaties zijn wegwijzers naar jouw ‘totem’. In mijn coaching gaan we op zoek naar jouw plek en de hindernissen om die in te nemen. In het korte traject ‘Persoonlijke bijsluiter’ gaan we de diepte in en op zoek naar welke opdracht het leven voor jou heeft. Het resultaat hoeft geen totemdier te zijn, het gevaar daarvan is dat het een eigen leven gaat leiden, een foto of iets anders kan ook heel goed als reminder dienen. Een verwijzing naar de weg, jouw weg die je te gaan hebt.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *